Ακυρώθηκε ή καθυστέρησε η πτήση σας; Με βάσει τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) μπορεί να δικαιούστε αποζημίωση έως και 600 ευρώ, μέχρι και 5 χρόνια μετά την πτήση σας. Σύμφωνα με έρευνα της Airhelp έως και 29 εκατομμύρια ευρώ αποζημίωσης δικαιούνται οι περίπου 90.000 ταξιδιώτες που πέταξαν από το Ελευθέριος Βενιζέλος και άλλα 5 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας το 2016. Οι αποζημιώσεις ενδέχεται να ανέβηκαν κατακόρυφα το 2020 λόγω της υγειονομικής κρίσης.
Τί συμβαίνει με τις αποζημιώσεις
Λόγω της υγειονομικής κρίσης πολλές χώρες έκλεισαν τα σύνορά τους ή συμβουλεύουν ενάντια των άσκοπων μετακινήσεων. Το αποτέλεσμα είναι πολλοί ταξιδιώτες να έχουν ακυρώσει τις πτήσεις τους. Αν δε το κάνουν οι ίδιοι, τότε υπάρχει μεγάλο ενδεχόμενο να το έχει κάνει η ίδια η αεροπορική εταιρεία. Η αβεβαιότητα έχει οδηγήσει τις αεροπορικές στο να πάρουν έκτακτα μέτρα για τις υπάρχουσες και μελλοντικές πτήσεις σας.
Σε περίπτωση που η εταιρεία σας προσφέρει voucher αντί για επιστροφή χρημάτων, μπορείτε να το αρνηθείτε. Λόγω της κατάστασης πολλές εταιρείες αποφεύγουν ή κάνουν δύσκολη τη διαδικασία. Σύμφωνα με το νόμο EU261 της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ακύρωση πτήσης 7 μέρες πριν την αναχώρηση και αν η αεροπορική εταιρεία δε μπορεί να σας βρει εναλλακτική πτήση πρέπει να σας προσφέρει επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου. Αν δε θέλετε να αποδεχθείτε το voucher και η εταιρεία δε σας δίνει αποζημίωση, τότε ίσως να πρέπει να διεκδικήσετε τα χρήματα μέσω της εταιρείας πιστωτικής κάρτας (διαδικασία cashback) ή της δικαστικής οδού.
Εναλλακτικά, η Compensair μπορεί να αναλάβει τη διεκδίκηση της αποζημίωσης για λογαριασμό σας με τη συμπλήρωση της παρακάτω φόρμας. Η υπηρεσία χρεώνεται μόνο σε περίπτωση επιτυχίας και θα χρεωθείτε με κάποιο ποσοστό επί της αποζημίωσης ή μια πάγια χρέωση (ανάλογα με το ύψος της αποζημίωσης)
AEGEAN και Olympic Air
Ακύρωση πτήσης
Σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης σας υπάρχουν 3 εναλλακτικές:
- Αν υπάρχει διαθέσιμη πτήση για τον ίδιο προορισμό μέσα στην ίδια ημέρα, τότε γίνεται αυτόματη μετάθεση της κράτησης στην πτήση αυτή και θα λάβετε σχετική ενημέρωση για να αποδεχτείτε
- Αν η πτήση που ακυρώθηκε ήταν απευθείας πτήση από κάποιο αεροδρόμιο της Ελλάδας, και υπάρχει εναλλακτική πτήση για τον προορισμό αυτό μέσω της Αθήνας, τότε γίνεται αυτόματη μετάθεση της κράτησης στην πτήση αυτή και θα λάβετε σχετική ενημέρωση για να αποδεχτείτε
- Σε περίπτωση που δεν συμφωνείτε με καμία από τις παραπάνω επιλογές αυτόματης μετάθεσης της κράτησης τότε έχετε τη δυνατότητα να κάνετε αίτηση για να λάβετε Credit Voucher, το οποίο θα έχει πιστωθεί με την συνολική αξία του εισιτηρίου σας. Το Credit Voucher θα εχετε τη δυνατότητα να το εξαργυρώσετε σε ένα επόμενο ταξίδι σας, μέσα στους επόμενους 18 μήνες. Συμπληρώστε online τη φόρμα για να λάβετε Credit Voucher.
- Η αίτηση για Credit Voucher θα πρέπει να καταχωρηθεί, μέσα σε 6 μήνες από την ημερομηνίας της πτήσης που ακυρώθηκε.
Αλλαγή εισιτηρίου
Όλα τα εισιτήρια μπορούν να αλλαχθούν online μέσω του website της Αegean ή Οlympic air. Γίνεται χωρίς χρέωση αλλαγής για κρατήσεις μέχρι τις 18 Μαϊου, αλλά θα πρέπει να πληρώσετε τη διαφορά τιμής στο ναύλο.
Sky Express
Αλλαγή εισιτηρίου
Μπορείτε να προσθέσετε την υπηρεσία «Feel Free» κατά τη διαδικασία της κράτησης, ώστε να έχετε τη δυνατότητα να αλλάξετε μία φορά δωρεάν την ημερομηνία πτήσης σας πληρώνοντας μόνο την όποια διαφορά ναύλου προκύψει.
Η υπηρεσία «Feel Free» προσφέρεται με χρέωση 8€ ανά επιβάτη και ανά διαδρομή.
Ryanair
Ακύρωση πτήσης
Με τη Ryanair, αν η πτήση σας ακυρωθεί, θα ενημερωθείτε μέσω email για τις επιλογές σας voucher με ισχύ 12 μήνες, επιστροφή χρημάτων ή αλλαγή πτήσης για μελλοντική ημερομηνία. Το πιο πιθανό είναι να λάβετε voucher το οποίο μπορείτε να αρνηθείτε μέσω τηλεφώνου ή chat, αλλά η Ryanair θα σας βάλει σε ουρά αναμονής για να πάρετε τα χρήματά σας. Προς το παρόν, η Ryanair μέχρι το τέλος Ιουλίου θα έχει αποζημιώσει για τις ακυρωμένες πτήσεις του Μαΐου.
Tο voucher παραμένει ενεργό για τους επόμενους 12 μήνες ακόμα και αν έχετε ζητήσει αποζημίωση. Μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε οποιαδήποτε στιγμή. Οποιοδήποτε ποσό παραμείνει στο λογαριασμό σας μετά τη χρήση του voucher θα σας επιστραφεί σε μετρητά όταν η Ryanair επεξεργαστεί την αίτησή σας για επιστροφή χρημάτων.
Αλλαγή εισιτηρίου
Όλα τα εισιτήρια για πτήσεις μέχρι τέλος Ιουνίου, μπορούν να αλλαχθούν online για πτήση μέχρι και την τελευταία ημέρα του Ιουνίου. Γίνεται χωρίς χρέωση αλλαγής, αλλά θα πρέπει να πληρώσετε τη διαφορά τιμής στο ναύλο.
Easyjet
Ακύρωση πτήσης
Αν η πτήση σας ακυρωθεί, θα ενημερωθείτε για τις επιλογές σας, επιστροφή χρημάτων ή Credit Voucher 12 μηνών με την συνολική αξία του εισιτηρίου σας ή αλλαγή πτήσης για μελλοντική ημερομηνία.
Αν επιλέξετε το voucher θα σας δοθεί ένα επιπλέον bonus της επιλογής σας (κουπόνι 5€ για αγορά φαγητού ή επιπλέον έκπτωση στην επόμενη πτήση σας).
Αλλαγή εισιτηρίου
Όλα τα εισιτήρια που ακυρώθηκαν, μπορούν να αλλαχθούν online μέχρι το Μάιο 2021. Γίνεται χωρίς χρέωση αλλαγής ή χρέωση για τη διαφορά τιμής στο ναύλο.
Lufthansa, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines
Ακύρωση πτήσης
Αν η πτήση σας ακυρωθεί, θα ενημερωθείτε για τις επιλογές σας, επιστροφή χρημάτων ή Credit Voucher με την συνολική αξία του εισιτηρίου σας ή αλλαγή πτήσης για μελλοντική ημερομηνία.
Αλλαγή εισιτηρίου
Αν κλείσατε το εισιτήριο σας πριν τις 15 Μαΐου 2020 μπορείτε να αλλάξετε το εισιτήριο διαδικτυακά χωρίς χρέωση αλλαγής. Θα πρέπει να πληρώσετε τη διαφορά τιμής στο ναύλο αν αλλάξετε τον προορισμό όμως. Όλες οι νέες κρατήσεις σας δίνουν τη δυνατότητα να κάνετε αλλαγή όποτε θέλετε χωρίς χρέωση.
Γενικοί κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ)
Για να διεκδικήσετε οποιαδήποτε αποζημίωση πρέπει η πτήση σας εκτελείται στο εσωτερικό της ΕΕ από αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ ή χώρας εκτός ΕΕ. Συγκεκριμένα:
- Εάν η πτήση σας φθάνει στην ΕΕ από χώρα εκτός ΕΕ και εκτελείται από αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ
- Εάν η πτήση σας αναχωρεί από χώρα της ΕΕ και εκτελείται προς χώρα εκτός ΕΕ από αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ ή χώρας εκτός ΕΕ
Διαβάστε παρακάτω για περισσότερες λεπτομέρειες ή πηγαίνετε κατευθείαν στις οδηγίες πως να κάνετε αίτηση για αποζημίωση.
Αποζημίωση για καθυστέρηση
Η αποζημίωση για καθυστέρηση εξαρτάται από την απόσταση του ταξιδιού και πόση ώρα καθυστερήσατε να φτάσετε στον προορισμό σας.
Αν η καθυστέρηση οφείλεται σε απεργία ή κάποιο άλλο έκτακτο γεγονός έκτος ελέγχου της αεροπορικής εταιρείας (π.χ. κακοκαιρία) τότε δεν δικαιούστε αποζημίωση. Αν η πτήση σας καθυστερήσει πάνω από 5 ώρες και δεν θέλετε να ταξιδέψετε δικαιούστε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου όπως και την παρακάτω αποζημίωση.
Αιτιολογία | Λιγότερο από 2 ώρες | Περισσότερο από 2 ώρες | Περισσότερο από 3 ώρες | Περισσότερο από 4 ώρες | Απόσταση πτήσης |
---|---|---|---|---|---|
Δεν επετράπη επιβίβαση/υπερκράτηση | €125 | €250 | €250 | €250 | 1.500 km ή λιγότερο (παράδειγμα Αθήνα-Ρώμη) |
Καθυστέρηση πτήσης | €0 | €0 | €250 | €250 | 1.500 km ή λιγότερο (παράδειγμα Αθήνα-Ρώμη) |
Ακύρωση πτήσης | €125 | €250 | €250 | €250 | 1.500 km ή λιγότερο (παράδειγμα Αθήνα-Ρώμη) |
Αν η αεροπορική σας πρότεινε μεταφορά με άλλο δρομολόγιο και φτάσατε στον τελικό προορισμό σας με καθυστέρηση 2, 3 ή 4 ωρών η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%.
Αποζημίωση για ακύρωση ή υπερκράτηση
Αν η πτήση σας ακυρωθεί 7 μέρες πριν την αναχώρηση, η αεροπορική εταιρεία πρέπει να σας βρει εναλλακτική πτήση η να σας προσφέρει επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου. Αν η εταιρεία σας συστήσει να βρείτε και να πληρώσετε την εναλλακτική πτήση μόνοι σας, κρατείστε τις αποδείξεις για να ζητήσετε αποζημίωση.
Σε περίπτωση που η αεροπορική φταίει για την ακύρωση τότε δικαιούστε επιπλέον αποζημίωση μεταξύ 250 και 600 ευρώ, όπως στον παραπάνω πίνακα. Αυτό εφαρμόζεται και σε περίπτωση υπερκράτησης, δηλαδή δεν σας επιτραπεί να ταξιδέψετε επειδή η εταιρεία εξέδωσε περισσότερα εισιτήρια από την χωρητικότητα της πτήσης.
Δικαίωμα δωρεάν φροντίδας
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, η αεροπορική εταιρεία είναι υποχρεωμένη να σας παρέχει δωρεάν βοήθεια για την διάρκεια της αναμονής. Η βοήθεια που πρέπει να παρέχεται περιλαμβάνει: γεύματα, κατάλυμα, μεταφορά στο κατάλυμα και επιστροφή στο αεροδρόμιο, 2 τηλεφωνήματα ή ηλεκτρονικά μηνύματα
Αν δεν σας προσφέρθηκε βοήθεια και πληρώσατε, κρατήστε τις αποδείξεις για να ζητήσετε αποζημίωση από την αεροπορική εταιρεία για τα έξοδα σας εφόσον αυτά ήταν αναγκαία, εύλογα και ανάλογα προς την περίσταση.
Πώς να κάνετε την αίτηση για αποζημίωση
Αν πιστεύετε ότι δικαιούστε αποζημίωση επικοινωνήστε με την αεροπορική εταιρία πρώτα είτε όταν είστε στο αεροδρόμιο ή μεταγενέστερα. Μπορείτε να υποβάλετε αίτηση για αποζημίωση για πτήσεις που έγιναν έως και 5 χρόνια στο παρελθόν. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το πρότυπο έντυπο καταγγελίας.
Αν η αεροπορική αρνηθεί την αποζημίωση μπορείτε να απευθυνθείτε στην αεροπορική εθνική αρχή της χώρας ή αν και αυτό δεν είναι επιτυχές ως λύση έκτακτης ανάγκης στη δικαστική αρχή. Περισσότερα στην σελίδα της ΕΕ.
Εναλλακτικά μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την υπηρεσία της Compensair ή της Airhelp που θα μπορούν να πραγματοποιήσουν τη διαδικασία για εσάς. Απλά υποβάλετε δωρεάν την αίτηση για αποζημίωση διαδικτυακά και αναλαμβάνουν τα υπόλοιπα. Θα ενημερωθείτε αν έχετε θετική απάντηση για αποζημίωση αυτόματα. Η Compensair ή η Airhelp σε αυτή τη περίπτωση θα κρατήσουν κάποιο ποσοστό της αποζημίωσης ή μια πάγια χρέωση (ανάλογα με το ύψος της αποζημίωσης). Μπορείτε να βάλετε τα στοιχεία σας παρακάτω για να ξεκινήσετε τη διαδικασία:
Άλλα χρήσιμα άρθρα για ταξιδιώτες:
- Ταξιδεύετε στην Ευρώπη; Βγάλτε δωρεάν Ευρωπαϊκή Κάρτα Ασφάλισης!
- Πετάς; 5 κανόνες για να αποφύγεις τις «κρυφές» χρεώσεις!
- Πώς να μειώσεις το κόστος των διακοπών
Συχνές ερωτήσεις
Η αβεβαιότητα έχει οδηγήσει τις αεροπορικές στο να πάρουν έκτακτα μέτρα για τις υπάρχουσες και μελλοντικές πτήσεις. Συνήθως θα έχεις 3 επιλογές: να αλλάξεις δωρεάν το εισιτήριο σου για μελλοντική ημερομηνία, να πάρεις τα χρήματα σου πίσω ή να πάρεις voucher για να το χρησιμοποιήσεις για μελλοντική κράτηση. Διάβασε τα συγκεκριμένα μέτρα για κάθε αεροπορική στην ιστοσελίδα μας.
Σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) μπορείς να λάβεις αποζημίωση μέχρι 600€ για καθυστέρηση, ακύρωση ή υπερκράτηση της πτήσης σου. Για να διεκδικήσεις οποιαδήποτε αποζημίωση πρέπει η πτήση να εκτελείται στο εσωτερικό της ΕΕ από αερομεταφορέα χώρας της ΕΕ ή χώρας εκτός ΕΕ. Μπορείς να υποβάλεις αίτηση για αποζημίωση για πτήσεις που έγιναν έως και 5 χρόνια πριν.
Επικοινώνησε με την αεροπορική εταιρία πρώτα είτε όταν είσαι στο αεροδρόμιο ή μεταγενέστερα. Εναλλακτικά μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη διαδικτυακή υπηρεσία της Compensair που θα πραγματοποιήσει τη διαδικασία για εσένα και θα κρατήσει ένα ποσοστό της αποζημίωσης. Απλά υποβάλεις τα στοιχεία της πτήσης σου και η Compensair αναλαμβάνει τα υπόλοιπα.