Η βενζίνη και το πετρέλαιο ως καύσιμα φαίνεται ότι πλησιάζουν στο τέλος τους. Πότε λοιπόν πρέπει να κάνεις αναβάθμιση σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Από το κόστος απόκτησης, τις φορολογικές ελαφρύνσεις εώς το κόστος φόρτισης και ασφάλισης, αυτός είναι ο οδηγός για να κάνεις τη σωστή επιλογή και το επόμενο βήμα στην ηλεκτροκίνηση!
Εξετάζουμε το θέμα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου κυρίως από οικονομική άποψη και λιγότερο από τη σκοπιά των οδηγικών προτιμήσεων ή της οικολογικής συνείδησης.
Περιεχόμενα οδηγού αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου
- Τα είδη ηλεκτρικών αυτοκινήτων
- Η αυτονομία είναι το κλειδί – βεβαιώσου ότι είναι αρκετή για σένα
- Αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου – Υψηλό κόστος απόκτησης
- Επιδότηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου 2022 – Κινούμαι Ηλεκτρικά 2
- Κόστος φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος
- Υπολογιστής κόστους
- Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, εξαίρεση από το τεκμήριο και δωρεάν παρκάρισμα
- Το κόστος της ασφάλισης των ηλεκτρικών οχημάτων έχει εξισωθεί με τα θερμικά
- Χαμηλότερα έξοδα συντήρησης
- Τελικά με συμφέρει οικονομικά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Η πορεία της ηλεκτροκίνησης και τα είδη ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Αν και οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν ένα μικρό ποσοστό των συνολικών πωλήσεων, η ανάπτυξη επιταχύνεται. Το πρώτο τετράμηνο του 2022, οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων ήταν το 2,22% του συνόλου της ελληνικής αγοράς νέων επιβατικών αυτοκινήτων. Αυτό είναι μια εντυπωσιακή αύξηση στις ταξινομήσεις κατά 45,6% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του προηγούμενου έτους.
Επίσης, η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων που κινούνται με συμβατικά καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο). Από το 2035 και μετά, τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην ΕΕ και την Ελλάδα θα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη ανακοινώσει σχέδια προκειμένου να σταματήσουν την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035 ή ακόμα νωρίτερα.
Τα παραπάνω σίγουρα βάζουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε μια ανοδική τροχιά και ήδη πολλά νέα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων διατίθενται στην αγορά.
Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι ηλεκτρικών οχημάτων – αμιγώς ηλεκτρικά και υβριδικά
Αυτός ο οδηγός εστιάζει στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.
Η αυτονομία είναι το κλειδί – επέλεξε με βάση τη χρήση που κάνεις
Η αυτονομία ενός ηλεκτρικού οχήματος, δηλαδή πόσο μακριά μπορείς να ταξιδέψεις με μια πλήρη φόρτιση, είναι πολύ πιθανό να είναι ο βασικός παράγοντας για την απόφαση αγοράς. Συνήθως η αυτονομία είναι συνάρτηση της χωρητικότητας της μπαταρίας, η οποία με τη σειρά της είναι μεγάλο μέρος του κόστους (και του βάρους) ενός ηλεκτρικού οχήματος.
Είναι σημαντικό να σκεφτείς το προφίλ των μετακινήσεων σου και για ποιο σκοπό θα χρησιμοποιήσεις το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Εάν κάνεις σύντομες διαδρομές σε χαμηλές ταχύτητες ή περιβάλλον πόλης, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μικρή αυτονομία, είναι η ιδανική επιλογή. Θα έχει μικρή μπαταρία οπότε λογικά θα είναι σχετικά φθηνό και λογικά μικρή κατανάλωση λόγω βάρους.
Ωστόσο, εάν οδηγείς τακτικά μεγάλες αποστάσεις ή σε μεγάλες ταχύτητες, πιθανότατα να χρειαστεί να κοιτάξεις για ακριβότερα μοντέλα υψηλότερων προδιαγραφών και αυτονομίας τύπου Tesla κτλ.
Προς το παρόν, στα μεγάλα ταξίδια (300+ χλμ.) τίθεται ο προβληματισμός της αυτονομίας για δύο λόγους. Ένα λόγος μπορεί να είναι ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που σου επιτρέπουν τα οικονομικά σου δεν θα έχει την αυτονομία που επιθυμείς.
Όμως πιο σημαντικός λόγος είναι ότι το δίκτυο φορτιστών (και ταχυφορτιστών) στην Ελλάδα δεν είναι τόσο ανεπτυγμένο ακόμα ώστε να ικανοποιήσει τις ταξιδιωτικές απαιτήσεις σου χωρίς καλό προγραμματισμό των στάσεων για ανεφοδιασμό. Σίγουρα, η ανάπτυξη του δικτύου στο μέλλον θα βοηθήσει. Έτσι θα μειωθεί και το κόστος απόκτησης ενός ηλεκτρικού οχήματος αφού δεν θα χρειάζεται μεγάλη χωρητικότητα μπαταρίας για τα μεγάλα ταξίδια.
Το παραπάνω δεν πρέπει να σε αποθαρρύνει. Σε αυτό το σημείο, πρέπει να αναλογιστείς αν τελικά κάνεις συχνά μεγάλα ταξίδια και σε διαδρομές χωρίς καλή υποδομή φορτιστών.
Σύμφωνα με ευρωπαϊκή έρευνα, διαπιστώθηκε ότι περισσότερο από το 90% των ταξιδιών μπορεί να γίνει με οχήματα με αυτονομία 200 χιλιομέτρων. Αυτή είναι μια τυπική αυτονομία που προσφέρουν τα σύγχρονα μικρομεσαία ηλεκτρικά αυτοκίνητα!
Το συμπέρασμα είναι ότι ακόμα και αν κάνεις ταξίδια των 300+ χιλιομέτρων, ίσως να μην σε ενδιαφέρει τόσο πολύ η αυτονομία του οχήματος. Έτσι και θα αποφύγεις το κόστος ενός οχήματος με μεγαλύτερη μπαταρία αλλά και θα απολαύσεις τα πλεονεκτήματα του ηλεκτρικού σε σχέση με ένα συμβατικό.
Αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου – Υψηλό κόστος απόκτησης
Όπως αναφέραμε παραπάνω, εάν σκέφτεσαι τη μετάβαση σε ηλεκτρικό όχημα, έχεις περισσότερες επιλογές από ποτέ.
Για παράδειγμα, θα μπορούσες να κοιτάξεις για μεταχειρισμένο μικρό αυτοκίνητο πόλης με μικρή αυτονομία με τιμή από 9.000€. Αν ψάχνεις για νέο αυτοκίνητο θα χρειαστεί να διαθέσεις από 35.000€ και άνω για ένα μεσαίας κατηγορίας αυτοκίνητο.
Κατά κανόνα, η ηλεκτροκίνητη έκδοση ενός μοντέλου είναι περίπου 20% – 30% πιο ακριβή της αντίστοιχης θερμικής έκδοσης ή άλλο αντίστοιχου μεγέθους και κατηγορίας αυτοκινήτου με συμβατικό κινητήρα. Αν συγκρίνουμε με βάση τις οδηγικές επιδόσεις ίσως η διαφορά στην τιμή να μειώνεται αφού τα ηλεκτρικά οχήματα τείνουν να έχουν πολύ καλές επιδόσεις ακόμα και στη βασική τους έκδοση.
Αναμφισβήτητα το κόστος απόκτησης είναι μεγάλο και οι επίδοξοι αγοραστές μπορεί να θέλουν περιμένουν την επόμενη γενιά ηλεκτρικών με την πεποίθηση ότι οι τιμές θα μειωθούν. Αυτό όμως δεν μπορεί να είναι ο μόνος παράγοντας που επηρεάζει την απόφασή σου. Παρακάτω θα δούμε τα οικονομικά πλεονεκτήματα από τη χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου αλλά και πως το πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” μειώνει το κόστος απόκτησης του.
Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 – Επιδότηση για ηλεκτρικό αυτοκίνητο 2022
Σημαντική βοήθεια στην κάλυψη του κόστους απόκτησης παίζει η κρατική επιδότηση για αγορά την ηλεκτρικού οχήματος. Ο πρώτος κύκλος επιδοτήσεων έκλεισε.
Το πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 2 είναι ο δεύτερος κύκλος επιδοτήσεων και μπορεί να μειώσει το κόστος απόκτησης ηλεκτρικού αυτοκινήτου μέχρι και 15.500€! Συνοπτικά:
- Λαμβάνεις επιδότηση 30% για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή μακροχρόνια μίσθωση, χωρίς υποχρέωση εξαγοράς, με μέγιστο ποσό τις 8.000€. Υπολογίζεται επί της Λιανικής Τιμής προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του αυτοκινήτου
- Έχεις επιβράβευση απόσυρσης 1.000€ και επιδότηση αγοράς έξυπνου σταθμού φόρτισης 500€.
- Υπάρχει επιπλέον επιδότηση 1000€ για αγορά αυτοκινήτου σε ΑΜΕΑ.
- Επιπλέον επιδότηση 1000€ για οικογένειες με τουλάχιστον 3 εξαρτώμενα τέκνα (1000€ για 3 εξαρτώμενα τέκνα, και επιπλέον 1000€ ανά επιπλέον εξαρτώμενο τέκνο έως και 4000€).
- Επιπλέον 1000€ για την αγορά αυτοκινήτου και μικροαυτοκινήτου σε νέους έως 29 ετών.
Οι αιτήσεις ξεκινήσαν την Πέμπτη 28 Ιουλίου 2022 στην πλατφόρμα (εδώ) και καλύπτονται παραγγελίες ή/και δαπάνες που έχουν γίνει από την 1η Δεκεμβρίου 2021. Η επιδότηση καταβάλλεται αναδρομικά, δηλαδή αφού γίνει η αγορά.
Ο τρόπος αγοράς του ηλεκτρικού αυτοκινήτου (δάνειο, leasing) μπορεί να το κάνει πιο προσιτό αλλά αυτό θα το εξετάσουμε σε μεταγενέστερο άρθρο. Ακολούθησέ μας στα social media ή στο newsletter για να λάβεις ειδοποίηση!
Κόστος φόρτισης ηλεκτρικού οχήματος
Η φόρτιση στο σπίτι, είναι πολύ φθηνότερη και ευκολότερη
Εξίσου σημαντικό για την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι το πως και που θα το φορτίσεις. Η φόρτιση μπορεί να διαρκέσει ώρες – ένα μικρό αυτοκίνητο με μπαταρία 40 kWh μπορεί να πάρει από μία έως 11 ώρες για πλήρη φόρτιση, ανάλογα με την ταχύτητα του σημείου φόρτισης.
Το σημείο φόρτισης πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμο και διαθέσιμο. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν έχεις χώρο ή γκαράζ ή κάπου για να εγκαταστήσεις ένα σημείο φόρτισης στο σπίτι, τότε η κατοχή ενός EV μπορεί να είναι δύσκολη προς το παρόν.
Δεν είναι όμως ακατόρθωτη αφού το δημόσια δίκτυο φορτιστών συνεχίζει να αναπτύσσεται. Βέβαια είναι συνήθως πιο ακριβά από τη φόρτιση στο σπίτι και μπορεί να είναι δύσκολο να βρεις ένα κοντά στο σπίτι σου ή και να είναι κατειλημμένο.
Ειδικά τιμολόγια ρεύματος για τη φόρτιση στο σπίτι
Αν δεν έχει μετρητή με νυχτερινή χρέωση τότε είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να κάνεις. Δηλαδή να κάνεις αίτηση στο ΔΕΔΔΗΕ να σου βάλει μετρητή (ρολόι) με νυχτερινή χρέωση. Έτσι θα φορτίζεις το αυτοκίνητο φθηνά ενώ κοιμάσαι.
Εκτός αυτού, οι πάροχοι ενέργειας έχουν δημιουργήσει ειδικά τιμολόγια που απευθύνονται ειδικά στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων. Γενικά αυτά τα τιμολόγια σου δίνουν ακόμα χαμηλότερη τιμή για τη νυχτερινή φόρτιση ή δωρεάν kwh για φόρτιση του οχήματός σου.
Αν θέλεις φθηνότερο τιμολόγιο ρεύματος δήλωσε ενδιαφέρον με τα στοιχεία σου παρακάτω. Ένας συνεργάτης μας θα έρθει άμεσα σε επικοινωνία για να σε βοηθήσει, χωρίς κόστος για σένα.
>> Για περισσότερα προγράμματα και σύγκριση όλων των προγραμμάτων ηλεκτρικού ρεύματος διάβασε τον οδηγό και τους συγκριτικούς πίνακες.
Πόσο θα μου κοστίσει η φόρτιση στο σπίτι;
Όλα εξαρτώνται από το μέγεθος της μπαταρίας του αυτοκινήτου σας, τη συχνότητα που το χρησιμοποιείς και το τιμολόγιο ρεύματος που έχεις. Εκτός από το κόστος του τιμολογίου παραπάνω (ανταγωνιστικές χρεώσεις), θα πρέπει να υπολογίσεις και τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις. Είναι ανάλογες της κατανάλωσης ρεύματος που κάνεις. Τα δημοτικά τέλη και οι υπόλοιποι φόροι δεν χρειάζεται να υπολογιστούν αφού αυτά θα τα πλήρωνες έτσι και αλλιώς.
>> Πώς να διαβάσεις το λογαριασμό ρεύματος.
Για παράδειγμα η φόρτιση από άδειο σε γεμάτο για αυτοκίνητο με μπαταρία 58kwh (περίπου 300 – 380 χλμ), αυτή τη στιγμή, θα κόστιζε περίπου 10€ με ημερήσια χρέωση ή 7€/kwh για φόρτιση με το φθηνότερο νυχτερινό τιμολόγιο.
Κόστος εγκατάστασης σταθμού φόρτισης στο σπίτι
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι να φορτίσεις στο σπίτι, από τη χρήση απλής πρίζας μέχρι τη τοποθέτηση ειδικού σταθμού φόρτισης.
Γενικά δεν συνιστάται η χρήση μιας τυπικής οικιακής πρίζας για τη φόρτιση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς είναι αναποτελεσματική και υπάρχουν προβλήματα ασφάλειας. Η φόρτιση μιας τυπικής μικρής μπαταρίας 40 kWh μπορεί να διαρκέσει έως και 17 ώρες.
Ο καλύτερος τρόπος είναι να εγκαταστήσεις ένα σταθμό φόρτισης στο χώρο σου. Η ταχύτητα φόρτισης για μπαταρία 40 kWh μειώνεται στις 4-6 ώρες περίπου. Έτσι ξέρεις ότι πάντα μπορείς να ξεκινάς την ημέρα σου με γεμάτη μπαταρία και φθηνό ρεύμα.
Οι τιμές των έξυπνων σταθμών φόρτισης (δυνατότητα απομακρυσμένης παρακολούθησης) ξεκινούν περίπου από 800€ – 1.000€ και ανάλογα με τις δυνατότητές τους ανεβαίνουν και οι τιμές.
Επίσης θα πρέπει να υπολογίσεις το κόστος εγκατάστασης που μπορεί να ξεκινήσει από 500€. Αυτό αυξάνεται με τον τύπο παροχής που έχεις, τα υλικά και το είδος της εγκατάστασης και αν χρειάζεται αναβάθμιση ισχύος. Ψάξε για ηλεκτρολόγο εδώ.
Μπορείς να μειώσεις το κόστος του σταθμού φόρτισης (charge point) μέσω της επιδότησης του “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2” αξίας 500€.
>>Προσφορές σταθμών φόρτισης: Κωτσόβολος
Δημόσιοι σταθμοί φόρτισης και δωρεάν φόρτιση – πώς θα τους βρεις
Στην περίπτωση που δεν μπορείς να φορτίσεις στο σπίτι ή είσαι σε ταξίδι, θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις δημόσιους σταθμούς φόρτισης. Αυτοί βρίσκονται σε βενζινάδικα, σουπερμάρκετ, σταθμούς parking, δημόσιες υπηρεσίες κτλ. Η ταχύτητα φόρτισης εξαρτάται από το είδος του σταθμού φόρτισης.
Ο πιο εύκολος τρόπος να βρεις τους δημόσιους σταθμούς φόρτισης είναι μέσω του plugshare.com. Σύμφωνα με το plugshare υπάρχουν εκατοντάδες δημόσιοι σταθμοί φόρτισης στην Ελλάδα και ο αριθμός τους αυξάνεται γρήγορα.

Δωρεάν σταθμοί φόρτισης
Το plugshare σου επιτρέπει να φιλτράρεις με βάση τον τρόπο πληρωμής, συμπεριλαμβανομένων των φορτιστών που είναι δωρεάν. Πολλά δωρεάν σημεία φόρτισης βρίσκονται σε σούπερ μάρκετ, σε δημόσιους και λιανικούς (mall) χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων, αντιπροσωπείες αυτοκινήτων και σε ξενοδοχεία, μεταξύ άλλων.
Η συχνή χρήση των δωρεάν σταθμών φόρτισης, μειώνει ακόμα περισσότερο το κόστος μετακίνησης. Όμως όσον αφορά στην απόφαση για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, συνίσταται να μην υπολογίζεις στις δωρεάν φορτίσεις. Οι επιχειρήσεις που το προσφέρουν μπορεί να αλλάξουν την πολιτική τους ανά πάσα στιγμή.
Δημόσιοι σταθμοί φόρτισης επί πληρωμή
Υπάρχουν πολλά διαφορετικά δίκτυα που κατέχουν και λειτουργούν σταθμούς φόρτισης στην Ελλάδα. Συνήθως θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις την εφαρμογή τους για smartphone ή μια κάρτα όπου παρέχεται.
Το κόστος φόρτισης σε αυτούς τους σταθμούς μπορεί να είναι υπέρ-τριπλάσιο από το κόστος φόρτισης στο σπίτι.
Η χρέωση εξαρτάται κυρίως από την ταχύτητα του φορτιστή – όσο πιο γρήγορος είναι ο φορτιστής, τόσο περισσότερα θα πληρώσεις. Εκτός από αυτή την χρέωση μπορεί να υπάρχουν και άλλες χρεώσεις ή συνδυασμός αυτών. Για παράδειγμα:
- Κατανάλωση ενέργειας με χρέωση ανάλογα με την ταχύτητα του φορτιστή – ανά kwh
- Χρέωση συνεδρίας – εφάπαξ ποσό κάθε φορά που ξεκινάει νέα φόρτιση
- Χρονοχρέωση – χρέωση ανά λεπτό ή ώρα για τη διάρκεια της φόρτισης
- Χρέωση αδράνειας (idle charge fee) – χρέωση για κατάληψη θέσης φόρτισης εφόσον η φόρτιση έχει ολοκληρωθεί. Δεν εφαρμόζεται στην Ελλάδα ακόμα
Ανάλογα την τοποθεσία ή διαδρομή που κάνεις μπορεί να έχει πρόσβαση σε διάφορα δίκτυα αλλά υπάρχουν περιπτώσεις που δεν θα έχεις πολλές επιλογές.
Παρακάτω έχουμε ένα πίνακα συγκρίσεως τιμών ανά κιλοβατώρα για τα μεγαλύτερα δίκτυα. Οι τιμές μπορεί να αλλάξουν ακόμα και να διαφέρουν ανάλογα την τοποθεσία ή και αν είσαι εγγεγραμένος στο δίκτυο ή όχι. Θα βρεις τις χρεώσεις που ισχύουν στην εφαρμογή για smartphone του εκάστοτε δικτύου.
Δίκτυο | Χρέωση αργού φορτιστή | Χρέωση ταχυφορτιστή |
incharge | 0,496€/kwh | 0,62€/kwh |
ElpeFuture | 0,40€/kwh | 0,60€/kwh |
Chargespot | 0,50€/kwh | 0,93€/kwh + 0,40€/λεπτό + 1,55€/συνεδρία |
ΔΕΗ Blue | 0,45€/kwh | 0,60€/kwh |
Blink | 0,50€/kwh | – |
Το κόστος μετακίνησης (καυσίμου) είναι χαμηλότερο στα ηλεκτρικά οχήματα
Ενώ το αρχικό κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι μεγαλύτερο από ένα παραδοσιακό/θερμικό αυτοκίνητο το κόστος μετακίνησης είναι χαμηλότερο. Αυτό συμβαίνει για 2 λόγους:
- Οι ηλεκτρικοί κινητήρες είναι πιο αποδοτικοί σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες /πετρελαιοκινητήρες, ειδικά σε συνθήκες χαμηλών ταχυτήτων
- Η τιμή του ρεύματος συγκριτικά με τη βενζίνη και το πετρέλαιο είναι χαμηλότερη.
Για παράδειγμα, σύγκριση με ένα νέο Peugeot 208 το οποίο προσφέρεται με βενζινοκινητήρα και ηλεκτροκινητήρα με αντίστοιχες επιδόσεις. Με σημερινές τιμές, Ιουλίου 2022, το κόστος βενζίνης για 20.000 χλμ ετησίως θα είναι 2.760€. Το κόστος ρεύματος (μαζί με τις επιδοτήσεις) για τα ίδια χιλιόμετρα θα ξεκινάει περίπου στα 410€ ανά έτος αν φορτίζεις αποκλειστικά στο σπίτι σου και κυρίως με νυχτερινή χρέωση.
Σίγουρα αν χρησιμοποιείς δημόσιους φορτιστές ή το πρόγραμμα ρεύματος που έχεις στο σπίτι δεν είναι το φθηνότερο, το συνολικό κόστος ρεύματος θα είναι μεγαλύτερο. Ακόμα και έτσι, πιθανότατα θα εξοικονομήσεις εκατοντάδες ή χιλιάδες ευρώ/έτος σε σχέση με ένα θερμικό μοντέλο.
Υπολόγισε το κόστος κατανάλωσης καυσίμου για το θερμικό σου και το ηλεκτρικό αυτοκίνητο που σχεδιάζεις να αγοράσεις.
*Έχουμε υποθέσει μία μέση οικιακή κατανάλωση ρεύματος για τον υπολογισμό του συνολικού κόστους κιλοβατώρας.
Μηδενικά τέλη κυκλοφορίας, εξαίρεση από το τεκμήριο και δωρεάν παρκάρισμα
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απολαμβάνουν μία σειρά από προνόμια όσον αφορά τη φορολογία και όχι μόνο.
- Δεν καταβάλλουν τέλος ταξινόμησης, δεν έχουν τεκμήριο ούτε και φόρο πολυτελούς διαβίωσης (οχήματα αξίας έως 50.000).
- Επίσης δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας, αφού οι εκπομπές ρύπων τους είναι μηδενικές.
- Με το αμιγώς ηλεκτρικό σου όχημα έχεις δωρεάν στάθμευση σε ελεγχόμενες ζώνες στα κέντρα των πόλεων. Για αυτό το σκοπό πρέπει να βγάλεις το σήμα δωρεάν στάθμευσης ηλεκτροκίνητου οχήματος και να το τοποθετήσεις μέσα από το παρμπρίζ του αυτοκινήτου κάθε φορά που σταθμεύεις σε ελεγχόμενη ζώνη. Το σήμα δεν ισχύει για τις θέσεις που έχουν οριστεί για μόνιμους κάτοικους.
- Τέλος τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξαιρούνται από το δακτύλιο της Αθήνας
Το κόστος της ασφάλισης των ηλεκτρικών οχημάτων έχει εξισωθεί με τα θερμικά
Προηγουμένως, η ασφάλιση ηλεκτρικών οχημάτων κόστιζε περισσότερο σε σύγκριση με τα παραδοσιακά αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ. Ίσως γιατί ήταν λιγότερο συνηθισμένα από τα παραδοσιακά οχήματα.
Ωστόσο, καθώς έχουν γίνει πιο δημοφιλή, οι τιμές έχουν μειωθεί. Έχουμε πολλά παραδείγματα όπου τα αμιγώς ηλεκτρικά να είναι πλέον φθηνότερα για ασφάλιση!
Δες παρακάτω τη σύγκριση που κάναμε με το insurance.skiouraki.gr για 12μηνη ασφάλιση. Χρησιμοποιήσαμε τον ίδιο οδηγό, ίδια ασφαλιστική εταιρεία, ίδια περιοχή κατοικίας και ίδιες καλύψεις (φυσικά φαινόμενα, νομική προστασία, θραύση κρυστάλλων, οδική βοήθεια) για αντίστοιχα ηλεκτρικά και θερμικά ή υβριδικά αυτοκίνητα.
Μικρά (Πυρός/κλοπής) | Μικρά (Πυρός/κλοπής) | SUV (Πυρός/κλοπής) | SUV (Πυρός/κλοπής) | Πολυτελή (Μικτή ασφάλεια) | Πολυτελή (Μικτή ασφάλεια) |
Fiat 500 Hybrid | Fiat 500-e | Peugeot 2008 diesel | Peugeot e2008 | BMW 330e υβριδική | Tesla Model 3 SR+ |
246€ | 213€ | 299€ | 322€ | 668€ | 673€ |
Πάρε και εσύ προσφορές από περισσότερες από 16 ασφαλιστικές εταιρείες για το ηλεκτρικό όχημά σου και εξοικονόμησε έως 40% στο ετήσιο συμβόλαιο σου.
Χαμηλότερα έξοδα συντήρησης
Σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα οχήματα, το κόστος σέρβις και συντήρησης των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων είναι σημαντικά χαμηλότερο. Σύμφωνα με έρευνες σε μια περίοδο τριών ετών και 100.000 χιλιομέτρων, διαπιστώθηκε ότι η συντήρηση για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα κοστίζει 23% λιγότερο από τα βενζινοκίνητα οχήματα.
Αυτό οφείλεται στους ηλεκτρικούς κινητήρες που περιέχουν πολύ λιγότερα κινούμενα μέρη από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Επιπλέον, τα EV δεν έχουν άλλα μηχανικά μέρη, όπως κιβώτιο ταχυτήτων, συμπλέκτη, εξάτμιση, καταλύτη, μίζα.
Επίσης δεν χρησιμοποιούν λάδια για τον κινητήρα. Ακόμη και τα τακάκια και οι δίσκοι των φρένων σε ένα ηλεκτρικό υφίστανται πολύ λιγότερη φθορά, επειδή μεγάλο μέρος του φρεναρίσματος επιτυγχάνεται μέσω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας (δηλαδή όταν φρενάρεις γεμίζεις την μπαταρία).
Τέλος, τα ηλεκτροκίνητα θα πρέπει να περάσουν ΚΤΕΟ ακριβώς όπως τα θερμικά αυτοκίνητα: κάθε 4 χρόνια, από την έκδοση της πρώτης άδειας κυκλοφορίας και κάθε δύο χρόνια στη συνέχεια. Φυσικά δεν χρειάζονται να βγάλουν κάρτα καυσαερίων.
Όλα τα νέα ηλεκτρικά οχήματα έχουν εγγύηση και για την μπαταρία
Η μπαταρία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορεί να χάσει μέρος της χωρητικότητάς της όσο περνάει ο καιρός. Αυτό είναι ένα σημαντικό στοιχείο που θα καθορίσει την αξία μεταπώλησης του.
Γενικά οι μπαταρίες κρατούν το μεγαλύτερο μέρος της χωρητικότητας τους τουλάχιστον για 10 χρόνια. Όμως υπάρχουν πολλά παραδείγματα για περισσότερα χρόνια και εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα.
Σε όλα τα νέα ηλεκτρικά δίνεται εγγύηση για την μπαταρία. Συνήθως η εγγύηση είναι 7-8 ετών και 150.000 – 160.000 χλμ. Εγγυάται ότι η μπαταρία θα έχει “κρατήσει¨ ορισμένο ποσοστό της χωρητικότητάς της, συνήθως γύρω στο 70-80%, στο χρονικό διάστημα της εγγύησης.
Η εγγύηση της μπαταρίας προστατεύει από μια τεράστια αστοχία ή πτώση της απόδοσης της μπαταρίας – κάτι που μπορεί να περιορίσει σοβαρά την αυτονομία του αυτοκινήτου. Οπότε σε αυτή την περίπτωση ο κατασκευαστής θα επισκευάσει ή θα αντικαταστήσει την μπαταρία δωρεάν. Εάν η μπαταρία χρειάζεται αντικατάσταση εκτός εγγύησης, θα είναι ακριβή, με το κόστος πιθανόν να είναι μερικά χιλιάδες ευρώ. Όσο όμως η τεχνολογία γίνεται καλύτερη αυτό το κόστος υπολογίζεται να έχει μειωθεί αρκετά όταν/εάν έρθει η στιγμή να αλλάξεις μπαταρία.
Τελικά με συμφέρει οικονομικά το ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Η ερώτηση που πρέπει να κάνεις είναι η εξής: ταιριάζει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον τρόπο ζωής μου και θα καλύψει τις οδηγικές μου συνήθειες σήμερα;
Η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όπως και κάθε νέα τεχνολογία, επιτάσει αλλαγή στη νοοτροπία σου και στο να γνωρίζεις καλά τις ανάγκες σου. Σίγουρα θα χρειαστεί μια αρχική περίοδος εκμάθησης και σχεδιασμού ώστε να εκμεταλλευτείς στο έπακρο τα πλεονεκτήματά της.
Παρά το υψηλό κόστος απόκτησης, η διαφορά σε σχέση με τα θερμικά αρχίζει να κλείνει γρήγορα. Η κρατική επιδότηση, το χαμηλότερο κόστος συντήρησης και μετακίνησης όπως και το διαρκώς αυξανόμενο δίκτυο σταθμών φόρτισης κάνει ένα ηλεκτρικό όχημα οικονομικά ακόμα πιο προσιτό.
Οι ιδανικές συνθήκες είναι να έχεις ιδιόκτητη θέση parking, να φορτίζεις στο σπίτι κατά τη διάρκεια της νύχτας με χαμηλή τιμή ρεύματος και να κάνεις πολλά χιλιόμετρα σε αστική ή περιαστική χρήση κυρίως. Αν πληρούνται αυτές οι συνθήκες, η απόφαση για αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου ίσως και να είναι μονόδρομος από οικονομικής άποψης!
Ο παραπάνω οδηγός θα ανανεώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα σύμφωνα με τις εξελίξεις στον τομέα της ηλεκτροκίνησης.